Den digitale vekst øker eksponentielt. En utvikling splittes og to nye løsninger vokser frem. Men av og til utvikles nye systemer som løser oppgavene på en ny, revolusjonerende og forbedret måte. De eksisterende løsningene blir raskt foreldet og utdaterte, og mister sine markedsandeler til fordel for det nye. Dette er digital disrupsjon. Netflix’ inntog i filmbransjen og AirBnB i reiselivet, er eksempler på dette i stor skala, men digitale disrupsjoner finnes også i det små.
Økningen i bruk av digitale verktøy og tjenester, gjør oss mer utsatt for digitale disrupsjoner. Dette behøver ikke være negativt, så lenge de ikke truer egen primærdrift. Digitale disrupsjoner oppstår hovedsakelig fordi en ny metode er bedre enn den gamle. Er man er flink til å innlemme muligheter for digitale disrupsjoner i sin digitale strategi, vil dette ofte være en fordel for utviklingen. Som hovedregel bør høyden man tar for digitale disrupsjoner stå i forhold til tidsaspektet til utviklingen.