Det er mye fokus i media om datasikkerhet og sårbarheten rundt dette. Mange blir engstelige, og merker at man har liten mulighet til å finne ut av hvor sikker man er, blir eller har vært.
Det pågår en evig kamp mellom de som sikrer data, og de som ulovlig søker tilgang til sensitiv informasjon. Med viktigheten og mengden av data som nå ligger til grunn, både i næringsliv og i det offentlige, har kamparenaen endret seg. I tillegg til «de vanlige» hackerne, er det også store aktører i kampen, som kapitalsterke cyber-nettverk og etterretningstjenester.
Kampen som utspilles er en skjult affære, og å tro at man kan få oversikt eller kontroll, er dessverre utopisk for de fleste. Det man kan lære av dette, er at hvordan man enn forsøker å sikre seg, vil man være sårbar for angrep, hvis en gruppe utpeker din bedrift som mål.
Dette gjør det meget viktig å ha riktig fokus på datasikkerhet i sine digitale strategier. Ikke bare for å sikre seg best mulig, men for å vite at bedriften ikke kan klandres, hvis «uhellet» skulle skje. Den økende bruk av cyberforsikring gjør dette viktig, og vil ha direkte innvirking både på forsikringspoliser og eventuelle erstatninger. I tillegg kan manglende datasikkerhet gi betydelige bøter og saksomkostninger, hvis det viser seg at man ikke har overholdt digitale sikkerhetskrav til personvern og annen sensitiv informasjon.
Det er hovedsakelig to utfordringer bedriftsledere bør ta stilling til når det gjelder datasikkerhet. Det første er å finne skjæringspunktet mellom økonomi, effektivitetskrav og sikkerhetsnivå. Det hjelper lite å sikre seg såpass kraftig at det får bedriften til å knele, enten i form av økte kostnader eller effektivitetshindringer. For økt sikkerhet medfører ofte tregere systemer, begrensing av muligheter og økt ressursbruk.
Det andre er sikkerhetsgradering av bedriftens digitale områder. Grunnet kostnadene forbundet med sikring, er det essensielt å få overblikk over hvilke områder som krever fokus og sikkerhetstiltak, og hvilke områder man kan gjøre det enklere. Med en riktig segmentering av dette, vil kostnadene rundt datasikkerhet bli håndterbare.
Med disse elementene godt implementert i bedriftens digitale strategier, kan man sove godt og vite at man har gjort det man kan for å sikre sin bedrift. Til riktig pris.